Oprydning på vej i branchen

Skrevet d. 11. November 2011 af Thomas Folmann

Der arbejdes på flere fronter for en omfattende oprydning i branchen, som skal sikre en forbedret forbrugeroplevelse – og dermed også en bedre annoncøroplevelse!

I FDIN regi er vi aktuelt ved at ligge sidste hånd på vores kodeks, som kommer til at løfte overliggeren i branchen. Sideløbende er der afholdt møder med Forbrugerombudsmanden, hvor bl.a. de famøse surveys er blevet diskuteret.

En af mine personlige kæpheste er det aktive samtykke i forbindelse med af de såkaldte tele-marketing leads – og her er Forbrugerombudsmandens tolkning umådelig klar:

at TM-virksomheder ikke må ligge inde i betingelserne, f.eks. må man ikke lave et opt-in på forside og så nævne, hvilke virksomheder og henvendelsesmåde det drejer sig om inde i betingelserne

Der findes både annoncører, netværker og publishere som tolker reglerne anderledes. Men jeg er meget enig med Forbrugerombudsmanden og hilser deres intensiverede fokus på branchen området meget velkomment – flere påbud skulle allerede være på vej!

Og jeg ser frem til en utvetydig kriminalisering af disse cowboy leads (uden aktivt samtykke) og har proaktivt valgt at rydde op blandt både kunder og samarbejdspartnere.

For et par uger siden var jeg således i Norge og opsige et længerevarende samarbejde med en større annoncør. Men heldigvis ser det ud til, at vi har formået at sælge en premium løsning ind – de kan nemlig godt se hvilken vej vinden blæser i de norske fjelde!

Afslutningsvist vil jeg nævne, at vi udover et aktivt samtykke har vi valgt at gå skridtet videre. Det sker i form af en opfølgende bekræftelsesmail, hvor forbrugeren kan fortryde sit samtykke. Det begrænser naturligvis volumen, men øger kvaliteten markant – og det betyder både en bedre forbruger- og annoncøroplevelse ;-)

Relaterede indlæg: